ερώτηση του Βουλευτή Ευάγγελου Μπασιάκου στη Βουλη ,σχετικά την επίσπευση της διαδικασίας έκδοσης απο τα ασφαλιστικά ταμεία των συνταξιοδοτικών αποφάσεων



Σε απάντηση της παραπάνω  ερώτησης που κατατέθηκε στη Βουλή από τον βουλευτή  κ.  Ευάγγελο Μπασιάκο , σχετικά με το αναφερόμενο θέμα, θέτουμε υπόψη σας τα παρακάτω: 
 1. Όπως είναι γνωστό, τα τελευταία χρόνια με σειρά νόμων επιχειρήθηκε η μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, προκειμένου αυτό να καταστεί σύγχρονο, ορθολογικό, κοινωνικά δίκαιο, βιώσιμο, σύμφωνο με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές και με μακροχρόνια προοπτική. Ειδικότερα, στην πρώτη φάση επιχειρήθηκε η διοικητική του μεταρρύθμιση, με τη δημιουργία νέων φορέων κοινωνικής ασφάλισης ( με ενοποιήσεις ταμείων ή εντάξεις φορέων και κλάδων σε ήδη υφιστάμενους ασφαλιστικούς οργανισμούς) για να περιοριστεί ο κατακερματισμός του συστήματος, να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας,
να καταστεί δυνατός ο ουσιαστικός έλεγχος και η εποπτεία, να ξεπεραστούν οι μεγάλες διοικητικές και οργανωτικές δυσχέρειες και να μειωθεί το διοικητικό και λειτουργικό κόστος. Στη συνέχεια έγιναν στοχευμένες παρεμβάσεις σε ειδικές ασφαλιστικές ρυθμίσεις, με σκοπό τον εξορθολογισμό τους, βάσει των διατάξεων του Συντάγματος, των γενικών αρχών της κοινωνικοασφαλιστικής νομοθεσίας και της πάγιας νομολογίας των δικαστηρίων.
  Οι εν λόγω αλλαγές δημιούργησαν έντονη κινητικότητα στους ασφαλισμένους, με συνέπεια πέραν του πολλαπλασιασμού των αιτήσεων συνταξιοδότησης να αυξηθούν και τα αιτήματα που σχετίζονται με τη συνταξιοδότησή τους ( όπως αναγνωρίσεις χρόνων προκειμένου να συμπληρωθούν οι αναγκαίες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, ανακεφαλαίωση του συνολικού χρόνου ασφάλισης κλπ).
 Στα πλαίσια λοιπόν της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών κοινωνικής ασφάλισης προς τους ασφαλισμένους και της ταχύτερης εξυπηρέτησής τους, στις κάθε είδους συναλλαγές τους με τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης και ειδικά για την επίσπευση του χρόνου έκδοσης των συνταξιοδοτικών αποφάσεων:
 Α. το Υπουργείο μας έχει προβεί στη θέσπιση σημαντικών μέτρων, όπως: 
  α. Η  βεβαίωση χρόνου ασφάλισης πριν την συνταξιοδότηση.
 Ειδικότερα, με τις διατάξεις του άρθρου 47 του ν. 2676/99, όπως τροποποιήθηκαν με αυτές του άρθρου 15 του ν. 3846/10  προβλέπεται ότι, μετά από αίτηση του ασφαλισμένου που υποβάλλεται στα τελευταία δύο (2) έτη πριν από την ημερομηνία συμπλήρωσης του ορίου ηλικίας για συνταξιοδότηση, κάθε ασφαλιστικός οργανισμός, εκτός του ΟΓΑ, είναι υποχρεωμένος να προβαίνει σε προσδιορισμό του χρόνου ασφάλισης του αιτούντος και να χορηγεί την αντίστοιχη  προσυνταξιοδοτική βεβαίωση. Η εν λόγω βεβαίωση εξομοιώνεται με απόφαση και αποτελεί εκτελεστή πράξη της διοίκησης.
 ΄Oταν ο ασφαλισμένος έχει υπαχθεί στην ασφάλιση περισσοτέρων του ενός ασφαλιστικών φορέων, η αίτηση  υποβάλλεται στον τελευταίο φορέα, εκλαμβάνεται δε ως αίτηση που υποβάλλεται και προς τους λοιπούς φορείς.
 Ο τελευταίος φορέας, στον οποίο υποβάλλεται η αίτηση, είναι υποχρεωμένος να γνωστοποιήσει άμεσα στους λοιπούς φορείς την υποβολή της αίτησης, καθένας δε από τους φορείς αυτούς, αφού καλέσει τον ασφαλισμένο να συμπληρώσει τα τυχόν ελλείποντα δικαιολογητικά, οφείλει να εκδώσει τη σχετική βεβαίωση εντός τριών μηνών.  
 Στην προσυνταξιοδοτική βεβαίωση καταγράφονται τα ατομικά και ασφαλιστικά στοιχεία του ασφαλισμένου, όλος ο ασφαλιστέος χρόνος κατά την ενεργό απασχόλησή του σε κάθε ασφαλιστικό φορέα, προκειμένου να είναι ευχερέστερη η απονομή της σύνταξης από τον απονέμοντα φορέα, κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης. 
 β. Η επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής συντάξεων.
Με τις διατάξεις του άρθρου 38 του ν. 3996/11  προβλέπεται ότι, οι ασφαλιστικοί Φορείς κύριας ασφάλισης, αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, το Δημόσιο και το Ν.Α.Τ. υποχρεούνται, εφόσον έχει εκδοθεί η προαναφερθείσα βεβαίωση χρόνου ασφάλισης, να εκδίδουν την οριστική απόφαση συνταξιοδότησης το αργότερο μέσα σε τρεις (3) μήνες από την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης και των δικαιολογητικών που καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις. Σε περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης, το παραπάνω χρονικό διάστημα επιμηκύνεται σε έξι (6) μήνες.
 Αν δεν είναι δυνατή, για οποιονδήποτε λόγο, η έκδοση της οριστικής συνταξιοδοτικής απόφασης, εντός της παραπάνω προθεσμίας, ο ασφαλιστικός φορέας εκδίδει πράξη προσωρινής σύνταξης, μέσα σε χρονικό διάστημα 45 ημερών από την υποβολή της αίτησης - που συνοδεύεται από υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν.1599/86, σχετικά με το χρόνο ασφάλισής του στα οικεία ασφαλιστικά ταμεία και την υποβολή των δικαιολογητικών τα οποία απαιτούνται – και 75 ημερών σε περίπτωση συνταξιοδότησης με διαδοχική ασφάλιση.
  Το ύψος του ποσού της προσωρινής σύνταξης αντιστοιχεί τουλάχιστον  με το  80% του ποσού της σύνταξης που προκύπτει από το χρόνο ασφάλισης και τις εισφορές ή τις αποδοχές που κατά περίπτωση λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της σύνταξης και προκειμένου για το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με τις μεικτές αποδοχές που έλαβε ο ασφαλισμένος το μήνα Δεκέμβριο του προηγούμενου της υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης έτους ή σε περίπτωση προγενέστερης διακοπής της ασφάλισής του, τον τελευταίο μήνα
 απασχόλησής του, όπως οι αποδοχές αυτές προκύπτουν από τα προσκομιζόμενα ασφαλιστικά βιβλιάρια. 
 Σε κάθε περίπτωση, το ποσό της προσωρινής σύνταξης δεν μπορεί να είναι κατώτερο του 90% του εκάστοτε ισχύοντος, κατά κατηγορία σύνταξης, κατωτάτου ορίου.
 Συνεπώς, το ποσό της προσωρινής σύνταξης συναρτάται με τις αποδοχές του ασφαλισμένου και, επομένως, είναι εξατομικευμένο, ενώ έχει ληφθεί πρόνοια στην εν λόγω διάταξη για την εξασφάλιση μιας ελάχιστης παροχής.
 Σημειώνεται ότι ειδικά για τον ΟΑΕΕ, με τις διατάξεις του άρθρου 49 του ν.3996/2011, καθιερώθηκε η δυνατότητα υποβολής συνταξιοδοτικού αιτήματος με τη διατήρηση του επαγγέλματος και μετά την αίτηση συνταξιοδότησης, για διάστημα όχι μεγαλύτερο των 12 μηνών.
 Κατά αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η προπαρασκευή του συνταξιοδοτικού φακέλου και ο περιορισμός του χρόνου που μεσολαβεί από τη διακοπή του επαγγέλματος μέχρι την απονομή της σύνταξης, με ιδιαίτερο όφελος στις περιπτώσεις ασφάλισης σε περισσότερους του ενός φορείς κατά τις οποίες τα στοιχεία διαδοχικής ασφάλισης ζητούνται άμεσα από το συμμετέχοντα φορέα.
 Β. Παράλληλα, οι διοικήσεις των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης αναλαμβάνουν συνεχώς πρωτοβουλίες και δράσεις, προκειμένου να επιτευχθεί εκλογίκευση στους χρόνους αναμονής για την απονομή των συντάξεων.
 
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, προκειμένου:
 
(α) να μειωθεί ο χρόνος αναμονής για την έκδοση των συνταξιοδοτικών αποφάσεων:
 -  Αποκεντρώθηκε η Υποδιεύθυνση Μητρώου Ασφαλισμένων του Περιφερειακού Υποκαταστήματος Αθηνών (όσον αφορά σε θέματα ανακεφαλαίωσης χρόνου διαδοχικής ασφάλισης) και ανατέθηκε από 1-9-2011 στους διευθυντές των τοπικών υποκαταστημάτων απονομών συντάξεων η αρμοδιότητα παροχής στοιχείων σε ασφαλιστικούς οργανισμούς , όταν το αίτημα κρίνεται με τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης. Σήμερα και τα 39 απονεμητικά κέντρα διαχειρίζονται τα αιτήματα της διαδοχικής ασφάλισης.
 -   Από 1-1-2012 ανατέθηκε στους διευθυντές των τοπικών υποκαταστημάτων απονομών συντάξεων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ της Περιφέρειας Αττικής η αρμοδιότητα για απονομή συντάξεων, τόσο των ασφαλισμένων της δικής τους ασφαλιστικής περιοχής, όσο και των ασφαλισμένων που ανήκουν σε ασφαλιστική περιοχή άλλου υποκαταστήματος. Με την ενέργεια αυτή επιτεύχθηκε η αποκέντρωση του Περιφερειακού Υποκαταστήματος Συντάξεων και η μείωση του μελλοντικού όγκου συνταξιοδοτικών περιπτώσεων που μέχρι σήμερα διαχειριζόταν τόσο το Περιφερειακό Υποκατάστημα Συντάξεων (σε θέματα απονομής συντάξεων) όσο και Υποδιεύθυνση Μητρώου Ασφαλισμένων του Περιφερειακού Υποκαταστήματος Αθήνας (σε θέματα ανακεφαλαίωσης χρόνου διαδοχικής ασφάλισης).
 -  Από 24-12-2012 ενημερώθηκε το πρόγραμμα πληροφόρησης συνταξιοδοτικών διατάξεων του ΟΠΣ με τις νέες συνταξιοδοτικές διατάξεις του ν.4093/2012, για τη διευκόλυνση των εισηγητών συντάξεων των υποκαταστημάτων.
   -  Από 3-1-2013 τροποποιήθηκε η διαδικασία που εφαρμοζόταν για τη χορήγηση βεβαίωσης χρόνου ασφάλισης σε ασφαλισμένους και υποψηφίους συνταξιούχους που προέρχονται  από τα συγχωνευθέντα στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ταμεία και για την αναζήτηση Π.Α.Η.Ε. Κατά την εξέταση επομένως συνταξιοδοτικών αιτημάτων, των προερχόμενων
 από τα συγχωνευθέντα στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ταμεία ασφαλισμένων και με δεδομένη την ένταξη στο ΟΠΣ της Υποδιεύθυνσης Συγχωνευθέντων Ταμείων του Περιφερειακού Υποκαταστήματος ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Αθηνών , η ανακεφαλαίωση του χρόνου ασφάλισής τους στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ γίνεται χωρίς να απαιτείται η έκδοση απόφασης προσδιορισμού του χρόνου ασφάλισης.
  -  Από 9-1-2013 επεκτάθηκε σε 48 υποκαταστήματα του Ιδρύματος η αρμοδιότητα χορήγησης προσυνταξιοδοτικών βεβαιώσεων χρόνου ασφάλισης, που μέχρι σήμερα την είχε μόνο το Περιφερειακό Υποκατάστημα ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Απονομής Συντάξεων (ΚΑΝ) .Η επέκταση της αρμοδιότητας στοχεύει στην ταχύτερη έκδοση των συνταξιοδοτικών αποφάσεων και υπαγορεύεται από την ανάγκη εξασφάλισης στους πολίτες της γνώσης του χρόνου ασφάλισης τους, για την κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους ιδίως μετά τις πρόσφατες μεταβολές της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας. Οι υπηρεσίες ανακεφαλαίωσης χρόνου ασφάλισης θα επεκτείνονται σταδιακά σε περισσότερες μονάδες, παράλληλα με το σχέδιο αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών του ΙΚΑ, που υλοποιείται με τη συνένωση των μονάδων και επιτρέπει την καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
  - Σε εξέλιξη βρίσκεται η ηλεκτρονική διασύνδεση μεταξύ ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για ανταλλαγή στοιχείων με τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης.
  Σύμφωνα με τον εν λόγω σχεδιασμό , οι διευθύνσεις προσωπικού των υπηρεσιών στις οποίες υπηρετούν οι υπάλληλοι που συνταξιοδοτούνται από το ΓΛΚ κατά την υποβολή συνταξιοδοτικών αιτημάτων με τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης και με συμμετοχή του Ιδρύματος στην δαπάνη της συνταξιοδότησης, θα επιλαμβάνονται για την άμεση ηλεκτρονική διαβίβαση των σχετικών αιτημάτων συμμετοχών στο Ίδρυμα.
  Με τον τρόπο αυτό θα διενεργείται ταυτόχρονη επεξεργασία των συνταξιοδοτικών περιπτώσεων τόσο από πλευράς του Ιδρύματος όσο και από πλευράς του ΓΛΚ με αποτέλεσμα την μείωση του χρόνου έκδοσης των συνταξιοδοτικών αποφάσεων.
  - Με αποφάσεις του Διοικητή του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και υπουργικές αποφάσεις συστήθηκαν κλιμάκια επιτάχυνσης, με έργο την έκδοση προσωρινών και οριστικών αποφάσεων συνταξιοδότησης. Η συμμετοχή των υπαλλήλων στα κλιμάκια αυτά είχε ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση των υποθέσεων που διεκπεραιώθηκαν το προηγούμενο έτος.
  β) να μειωθεί ο χρόνος αναμονής για την έναρξη καταβολής της σύνταξης:
  -  Από 30-4-2012 τέθηκε σε παραγωγική λειτουργία το λογισμικό των πληρωμών συντάξεων του ΟΠΣ-ΙΚΑ για τους συνταξιούχους του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ΕΤΕΑ (τ. ΕΤΕΑΜ) μέσω του οποίου με την έκδοση της απόφασης συνταξιοδότησης από το λογισμικό των απονομών συντάξεων πιστώνεται απευθείας ο τραπεζικός λογαριασμός του συνταξιούχου. Με την εφαρμογή αυτή μειώθηκε κατά δύο μήνες τουλάχιστον η αναμονή για την πρώτη πληρωμή της σύνταξης.
   - Από 18-1-2013 τέθηκε από το ΟΠΣ-ΙΚΑ σε παραγωγική λειτουργία η δυνατότητα έκδοσης προσωρινής απόφασης συνταξιοδότησης με παρακράτηση του ποσού που αντιστοιχεί στην αναγνώριση πλασματικών χρόνων.
  -  Από 28-1-2013 τέθηκε από το ΟΠΣ-ΙΚΑ σε παραγωγική λειτουργία η ηλεκτρονική έκδοση ενταλμάτων πληρωμής παροχών συντάξεων, προκειμένου να καταστεί εφικτός ο ηλεκτρονικός έλεγχος του συνόλου των καταβαλλόμενων παροχών συντάξεων.
  γ) να περιορισθεί η συναλλαγή των ασφαλισμένων στα υποκαταστήματα, μέσω της ηλεκτρονικής εξυπηρέτησής τους:
  -  Από 15-10-2012 τέθηκε στη διάθεση των ασφαλισμένων η ηλεκτρονική υπηρεσία «Ηλεκτρονική υποβολή αίτηση συνταξιοδότησης», μέσω της οποίας ο ασφαλισμένος έχει τη δυνατότητα να υποβάλει ηλεκτρονικά την αίτηση συνταξιοδότησής του από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ΕΤΕΑ. Επίσης, οι ασφαλισμένοι έχουν τη δυνατότητα να αντλούν ηλεκτρονικά πληροφορίες και να παρακολουθούν τη διαδικασία διεκπεραίωσης της αίτησής τους μέσω της «Ηλεκτρονικής Υπηρεσίας Παρακολούθησης της Πορείας της αίτησης συνταξιοδότησης ή  προσδιορισμού του χρόνου ασφάλισης».
 -  Από 24-12-2012 ενημερώθηκε με τις νέες συνταξιοδοτικές διατάξεις του ν. 4093/2012 ο «Οδηγός Θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος» και το «Εργαλείο Υπολογισμού Βασικού Ποσού Σύνταξης» του διαδικτυακού τόπου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.
  Μέσω των υπηρεσιών αυτών ο ασφαλισμένος έχει τη δυνατότητα να πληροφορηθεί για τις προϋποθέσεις θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος και να υπολογίσει το βασικό ποσό της σύνταξης που δικαιούται στην περίπτωση που θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα.
 * Βρίσκεται σε εξέλιξη πρόγραμμα ηλεκτρονικής ενημέρωσης των συνταξιούχων για το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξής τους μέσω της ιστοσελίδας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ανάρτηση των τρίμηνων ενημερωτικών σημειωμάτων).
 Επίσης, η Διοίκηση του Οργανισμού Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών (Ο.Α.Ε.Ε) ανταποκρινόμενη στις απαιτήσεις του ασφαλιστικού περιβάλλοντος, λαμβάνει σειρά μέτρων για τη μείωση του χρόνου απονομής σύνταξης στους ασφαλισμένους του, όπως:
 1. Η λειτουργία του ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου παρακολούθησης συνταξιοδοτικών αιτημάτων σε πανελλαδική κλίμακα.
 Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται :
 α) η άμεση ενημέρωση του ενδιαφερόμενου προς συνταξιοδότηση ασφαλισμένου για την πορεία της υπόθεσής του είτε αυτός προσέλθει στα γραφεία του ΟΑΕΕ, είτε επικοινωνήσει τηλεφωνικά,
 β) η αποσυμφόρηση των γραφείων του ΟΑΕΕ από τους ενδιαφερόμενους, εφόσον η πληροφορία μπορεί να παρέχεται τηλεφωνικά και
 γ) η τήρηση σειράς προτεραιότητας, και επομένως η ίση αντιμετώπιση των πολιτών.
 2. H ολοκλήρωση σε ένα στάδιο της διαδικασίας συνταξιοδότησης για τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Αττικής, όπου και εντοπίζονται τα μεγαλύτερα προβλήματα καθυστέρησης, με τη σύσταση ανά περιφερειακή διεύθυνση, ομάδας από εργαζομένους τμημάτων και διεύθυνσης, που ασχολούνται με τις συντάξεις, οι οποίοι εργάζονται χωρίς άμεση επικοινωνία με το κοινό.
 Με αυτόν τον τρόπο εργασίας, ο φορέας προσδοκά να μειώσει το χρόνο έκδοσης των συνταξιοδοτικών αποφάσεων, καθώς οι εργαζόμενοι θα δουλεύουν απερίσπαστοι, σε πλήρες ωράριο, επάνω στο αντικείμενο της δουλειάς τους, θα αποφευχθεί ο διπλός έλεγχος των πιστοποιητικών (στο τμήμα και τη διεύθυνση όπως γίνεται σήμερα), ενώ θα μειωθεί σημαντικά και ο όγκος των διακινούμενων εγγράφων εντός της υπηρεσίας λόγω της συνύπαρξης σε ενιαίο χώρο στελεχών των τμημάτων και της διεύθυνσης.
 3.  Η αναβάθμιση του λογισμικού συντάξεων.
 Η μηχανογραφική εφαρμογή επεκτείνεται στην έκδοση συνταξιοδοτικών αποφάσεων και για τους ασφαλισμένους των πρώην ταμείων ΤΑΕ και ΤΣΑ, με αποτέλεσμα τον περιορισμό των σφαλμάτων, τη σημαντική μείωση του χρόνου απονομής σύνταξης και την καλύτερη αξιοποίηση του υπάρχοντος ανθρώπινου δυναμικού.
 4. Η κωδικοποίηση συνταξιοδοτικών διατάξεων.
 Παρουσιάζεται σε πλήρη και ολοκληρωμένη μορφή το σύνολο της σχετικής νομοθεσίας που αφορά του ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ, το οποίο και αποτελεί χρήσιμο εργαλείο, τόσο για τους εργαζόμενους του Οργανισμού για την ορθή εκτέλεση της εργασίας τους, όσο και για τους ασφαλισμένους για την έγκυρη ενημέρωσή τους.
 Εξάλλου, σε συνεχή ροή πραγματοποιούνται επιμορφωτικά σεμινάρια από τον Οργανισμό, ώστε να ενημερώνονται οι υπάλληλοι, ιδιαίτερα σε θέματα θεμελίωσης και απονομής συντάξεων.
 Επιπλέον, ο Οργανισμός προκειμένου να αντιμετωπίσει τις συνεχείς αλλαγές στις διατάξεις που διέπουν τη συνταξιοδότηση και την ανάγκη των ασφαλισμένων για υπεύθυνη ενημέρωση,  καθιέρωσε τη λειτουργία δύο γραφείων συμβούλων για  ασφαλισμένους και  συνταξιούχους στο Ν. Αττικής και στο Ν. Θεσσαλονίκης, πιλοτικά, με δυνατότητα επέκτασής τους  στη συνέχεια πανελλαδικά. Τα παραπάνω γραφεία στελεχώνονται από καταρτισμένους – εξειδικευμένους υπαλλήλους, οι οποίοι ενημερώνουν τους ενδιαφερόμενους για ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά θέματα, όπως προϋποθέσεις υπαγωγής στην ασφάλιση, προαιρετική ασφάλιση, εξαιρέσεις, εταιρείες, ρυθμίσεις, προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, αναγνωρίσεις χρόνων, θέματα διμερών συμβάσεων και Ευρωπαϊκής Ένωσης, διαδοχικής ασφάλισης κλπ.
 Επίσης η Διοίκηση του Ενιαίου Ταμείου Αυτοτελώς Απασχολούμενων προχώρησε στον ανασχεδιασμό εξ’ αρχής της διαδικασίας συνταξιοδότησης  των ασφαλισμένων  του Τομέα Σύνταξης Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων, από την υποβολή της σχετικής αίτησης έως την απονομή της σύνταξης. Κατά αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στη Διεύθυνση Εισφορών και στη Διεύθυνση Εγγυητικών Επιστολών να ελέγχουν την ύπαρξη οφειλών ταυτόχρονα με τον έλεγχο του συνταξιοδοτικού φακέλου από το Τμήμα Απονομής Κύριας Σύνταξης, σε συνεργασία με τη Μηχανογράφηση του Τομέα.
 Η μηχανογραφική αυτή εφαρμογή τέθηκε σε λειτουργία πρόσφατα και εκδίδονται οι πρώτες συντάξεις με το νέο σύστημα, ενώ αναμένεται ο μέσος χρόνος έκδοσης της συνταξιοδοτικής απόφασης να μειωθεί σημαντικά, εφόσον εξαντληθούν οι συσσωρευμένες εκκρεμείς αιτήσεις προηγούμενων μηνών.
 Γ. Επισημαίνεται  ότι στις διατάξεις που διέπουν τους φορείς επικουρικής ασφάλισης, δεν υφίστανται ιδιαίτερες ρυθμίσεις με τις οποίες να παρέχεται η δυνατότητα απλούστευσης της διαδικασίας έκδοσης των συνταξιοδοτικών αποφάσεων. Δεδομένου δε, ότι οι αρμόδιοι για την εξέταση των αιτήσεων συνταξιοδότησης υπάλληλοι των φορέων επικουρικής ασφάλισης (όπως βέβαια και οι  υπάλληλοι των οργανισμών κύριας ασφάλισης) είναι υποχρεωμένοι να διεκπεραιώνουν κατ’ απόλυτη σειρά προτεραιότητας τις σχετικές αιτήσεις, τα διοικητικά συμβούλια των οικείων οργανισμών, εφόσον συντρέχουν ειδικοί λόγοι ( π.χ ασφαλισμένοι που ανήκουν σε  ευπαθείς ομάδες, μέλη οικογενείας θανόντων ασφαλισμένων) μπορούν με τη λήψη σχετικής απόφασης, να θέσουν συγκεκριμένα κριτήρια ( κοινωνικά και εισοδηματικά), σύμφωνα με τα οποία η υπηρεσία, εφόσον υφίσταται σχετική αίτηση του ενδιαφερόμενου, να μπορεί να προβεί στην κατ΄εξαίρεση  εξέταση του αιτήματος συνταξιοδότησης και κατ΄επέκταση στην επίσπευση της συνταξιοδότησης.
 2. Σημειώνεται πάντως ότι ο χρόνος αναμονής για την έκδοση οριστικής συνταξιοδοτικής απόφασης εξαρτάται από την πληρότητα του φακέλου του κάθε ασφαλισμένου και από τις ιδιατερότητες που παρουσιάζει η κάθε συνταξιοδοτική περίπτωση. 
  Στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ο μέσος χρόνος αναμονής διαφέρει ανάλογα και με το υποκατάστημα υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης, δεδομένου ότι σε ορισμένα υποκαταστήματα κυμαίνεται από 2,5 μήνες έως 6 μήνες, ενώ στα υποκαταστήματα που διαχειρίζονται μεγάλο όγκο υποθέσεων κυμαίνεται από 8 μήνες έως ένα χρόνο περίπου. 
 Ο Τομέας Ασφάλισης Νομικών του ΕΤΑΑ εκδίδει τη συνταξιοδοτική απόφαση εντός 3 έως 4 μηνών από την υποβολή της σχετικής αίτησης, ενώ ο Τομέας Επικουρικής Ασφάλισης Δικηγόρων (ΤΕΑΔ) εντός διμήνου από την ημερομηνία παράδοσης της συνταξιοδοτικής πράξης από τον κύριο φορέα σε αυτόν.
 Στις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης, οι συνταξιοδοτικές αποφάσεις εκδίδονται εντός των ανωτέρω χρονικών ορίων από την ημερομηνία πρωτοκόλλησης των απαντήσεων των άλλων φορέων.
 Αντίθετα ο Τομέας Σύνταξης και Αυτασφαλίσεως Υγειονομικών του ίδιου φορέα αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα στην έκδοση συνταξιοδοτικών αποφάσεων, με αποτέλεσμα να απαιτούνται 18 μήνες για την έκδοση της οριστικής συνταξιοδοτικής απόφασης, ενώ οι προσωρινές συντάξεις εκδίδονται εντός των προβλεπομένων από τις διατάξεις του ν.3996/2011 χρονικών ορίων. 
 Για τον περιορισμό του απαιτούμενου χρόνου για την έκδοση της συνταξιοδοτικής απόφασης, οι υπηρεσίες του οικείου Τομέα έχουν προχωρήσει στη δημιουργία ηλεκτρονικού φακέλου για κάθε ασφαλισμένο, έργο το οποίο βρίσκεται στο τελικό στάδιο. 
 Επίσης, στο νέο οργανόγραμμα του Τομέα έχει προταθεί η δημιουργία Τμήματος Διαδοχικής Ασφάλισης, το οποίο θα είναι εξειδικευμένο με τα θέματα της διαδοχικής ασφάλισης και περισσότερο ευέλικτο στις διαδικασίες.
 3. Θα πρέπει ιδιαιτέρως να τονισθεί ότι οι υπηρεσίες των φορέων κοινωνικής ασφάλισης παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα λειτουργίας, που συνεχώς επιτείνονται, τα οποία οφείλονται όχι μόνο στις αυξημένες  υπηρεσιακές απαιτήσεις, αλλά και στο μεγάλο αριθμό αποχωρήσεων υπαλλήλων - λόγω παραιτήσεων για σύνταξη και εφαρμογής ακυρωτικών αποφάσεων δικαστηρίων - καθώς και στην κατάργηση κενών οργανικών θέσεων και στον περιορισμό των προσλήψεων, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 10 και 11 του ν.3833/10, όπως ισχύουν σήμερα. 
 Οι διοικήσεις βέβαια των ταμείων πάντα μεριμνούν για την επαρκή ενίσχυση με προσωπικό των τμημάτων έκδοσης συντάξεων, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με ανακατανομή του υφισταμένου ανθρώπινου δυναμικού , ενέργεια όμως που δεν είναι πάντα εφικτή δεδομένου ότι αυτή μπορεί να οδηγήσει σε αποδυνάμωση άλλων οργανικών μονάδων τους με εξίσου νευραλγικό ρόλο.
 Πάντως, με την υπ. αριθμ. ΔΙΠΠ/Φ.ΕΠ.1/212/ΟΙΚ.5018/15-2-2013 απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 335/18-2-2013 τ.Β΄, έγινε κατανομή διοριστέων στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ κατ’ εφαρμογή  της 8Κ/2008 Προκήρυξης του ΑΣΕΠ  τριακοσίων τριάντα ενός (331) ατόμων, η οποία θα πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 10 του ν.3833/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 37 του ν.3986/11, με βάση τη σειρά επιτυχίας τους. 
 Eξάλλου, στο πλαίσιο  του νέου θεσμού κινητικότητας των υπαλλήλων του Δημόσιου Τομέα,  σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου Ζ΄ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (ΦΕΚ 222 Α’) για την αξιοποίηση υπαλλήλων κατηγορίας ΔΕ, που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα, μετά την κατάργηση της θέσης τους, το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ύστερα από την υποβολή από το Υπουργείο μας των απαραίτητων στοιχείων, ενέκρινε για τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, τη μετακίνηση 311 υπαλλήλων. Από αυτές τις θέσεις θα καλυφθούν οι 219, για τις οποίες και εκδηλώθηκε  ενδιαφέρον από τους υπαλλήλους, που βρίσκονται σε καθεστώς διαθεσιμότητας. Αναμένεται η ολοκλήρωση της διαδικασίας με την έκδοση
 σχετικών αποφάσεων για τη μετάταξη των 219 υπαλλήλων, οι οποίοι θα ενισχύσουν το προσωπικό των Φ.Κ.Α. 
 Ειδικότερα, στο ΦΕΚ 598 Γ΄ δημοσιεύτηκε η αριθ. πρωτ. ΔΙΠΙΔ/Β.1.1/25/οικ.15391/28.5.2013 απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης,  με την οποία μετατάσσονται, σύμφωνα με τις διατάξεις των υποπαραγράφων Ζ.4, Ζ.2 και Ζ.1 της παρ. Ζ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 στον ΟΑΕΕ δώδεκα (12) υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου,  με την ίδια εργασιακή σχέση και εκπαιδευτική βαθμίδα (ΔΕ). 
Στο ίδιο ΦΕΚ δημοσιεύθηκε και η αριθ. ΔΙΠΙΔ/Β.1.1/134/οικ.15793/31.5.2013 απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, με την οποία μετατάσσονται στην Κεντρική Υπηρεσία και στα Περιφερειακά Υποκαταστήματα του ΟΓΑ σαράντα δύο (42) υπάλληλοι,  ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, με την ίδια εργασιακή σχέση και εκπαιδευτική βαθμίδα (ΔΕ), σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις ειδικότητας Διοικητικών Υπαλλήλων B΄. 
 Επίσης, έχει δημοσιευθεί στο ΦΕΚ 611 Γ΄ η υπ’ αριθ. πρωτ. ΔΙΠΙΔ/Β.1.1/209/οικ.15912/3.6.2013 απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, με την οποία  μετατάσσονται,  στο Ενιαίο Ταμείο Ανεξάρτητα Απασχολουμένων (ΕΤΑΑ), σαράντα πέντε (45) υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, με την ίδια εργασιακή σχέση σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων.
 Επιπλέον, αναμένεται η έκδοση αντίστοιχων υπουργικών αποφάσεων, με τις οποίες θα μεταταχθούν  υπάλληλοι  ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, με την ίδια εργασιακή σχέση και εκπαιδευτική βαθμίδα,  ως εξής: στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ εξήντα επτά (67), στο ΝΑΤ έξι (6) υπάλληλοι, στο ΕΤΑΠ-ΜΜΕ επίσης  έξι (6), στο ΤΑΠΙΤ έντεκα (11),  στο ΤΑΥΤΕΚΩ δύο (2) υπάλληλοι  και στο ΤΠΔΥ ένας (1) υπάλληλος.
 Είναι ευνόητο ότι μέρος των υπαλλήλων αυτών θα διατεθεί σε υπηρεσίες απονομής συντάξεων, για να αντιμετωπισθούν , κατά το δυνατό, οι παρατηρούμενες καθυστερήσεις.

                                                           Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ 
                                                    ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΡΟΥΤΣΗΣ



Δημοσίευση σχολίου

[disqus][blogger]

MKRdezign

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget