Βροχή οι καταγγελίες για εξαπάτηση των τουριστών

του Δημήτρη Τσάκωνα
Διαδικτυακά τουριστικά γραφεία και προσφορές φαντάσματα, παροχές που δεν ανταποκρίνονται στις υποσχέσεις και άλλες ιστορίες καλοκαιρινής τρέλας στην Ελλάδα του 2011
Ξινές βγήκαν για αρκετούς παραθεριστές οι καλοκαιρινές τους διακοπές, καθώς και φέτος δεν έλειψαν τα φαινόμενα εξαπάτησης από «καουμπόηδες» του τουρισμού. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία των καταναλωτικών οργανώσεων της χώρας μας, οι καταγγελίες για τον τουρισμό, κυρίως για τιμές και υπηρεσίες, έπεσαν βροχή κατά τη θερινή περίοδο. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι καταγγελίες - παράπονα των καταναλωτών που δέχτηκε το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚA), από την 1η Ιουλίου 2011 έως και το Δεκαπενταύγουστο ξεπέρασαν τις 150 εκ των οποίων οι 84 αφορούσαν ξενοδοχεία και καταλύματα. Αντίστοιχα, φέτος, έγιναν περίπου 9.262 καταγγελίες στην υπηρεσία προστασίας τουριστών του Ινστιτούτου Καταναλωτών του ΙΝΚΑ.


Τα περισσότερα παράπονα αφορούν τις τιμές και τις υπηρεσίες που αυτά παρέχουν. Ειδικότερα, συχνά ιδιοκτήτες καταλυμάτων απαιτούν προκαταβολή, μεγαλύτερη του 25%, που προβλέπει ο νόμος ή ζητούν να προπληρωθούν,  με την άφιξη του καταναλωτή, όλο το ποσό, που αντιστοιχεί, σε όλη τη διαμονή. Παράλληλα, αρνούνται ή αναβάλουν την επιστροφή της προκαταβολής, σε καταναλωτές, που έχουν ακυρώσει την κράτησή τους, έγκαιρα.

Επιπλέον, καταλύματα, για τα οποία έχουν γίνει κρατήσεις, δεν ανταποκρίνονται στις υποσχέσεις παροχών, που έδωσαν οι ιδιοκτήτες τους. Αυτές οι περιπτώσεις είναι συχνότερες, όταν οι κρατήσεις γίνονται, μέσω διαδικτύου, καθώς είτε οι πληροφορίες που υπάρχουν στην ιστοσελίδα του καταλύματος δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα είτε ξενοδόχοι απαιτούν να εισπράξουν μεγαλύτερα ποσά, από αυτά που αναγράφουν, στο διαδίκτυο.

Πρόβλημα υπάρχει και στις συνθήκες υγιεινής και την καθαριότητα, οι οποίες είναι υποβαθμισμένες. Τέλος, σε πολλά ξενοδοχεία, όπως κατήγγειλαν καταναλωτές, δεν υπάρχουν τιμές του δωματίου, πίσω από την πόρτα.

Σύμφωνα με τον προϊστάμενο του τμήματος Παραπόνων και Προστασίας καταναλωτή – τουρίστα του ΕΟΤ, κ. Άγγελο Καράμπελα, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που κάποια διαδικτυακά τουριστικά γραφεία ή προσφορές αποδεικνύονται φαντάσματα. «Έτσι πολλοί κάνουν κρατήσεις και καταβάλουν τα απαιτούμενα χρήματα αλλά τα χάνουν γιατί πρόκειται για απάτη» σημειώνει ο κ.Καράμπελας και προσθέτει: «ειδικά για τα τουριστικά πρακτορεία, όσα έχουν άδεια λειτουργίας, θα πρέπει να παραθέτουν στην αρχική σελίδα του διαδικτυακού τους τόπου τον διακριτικό τους τίτλο και τον αριθμό μητρώου, ώστε ο καταναλωτής να ξέρει ότι πρόκειται για νόμιμη επιχείρηση».

Χαρακτηριστική είναι η καταγγελία της κυρίας Δήμητρας από την Αθήνα στη Voria.gr, η οποία μαζί με τον σύζυγο της, Παύλο, έκλεισαν το ταξίδι των «ονείρων» τους μέσω της ιστοσελίδας προσφορών στο διαδίκτυο Bestofferz.gr και όταν έφτασαν στο κατάλυμα που είχαν κλείσει στην Χαλκιδική οι διακοπές τους μετατράπηκαν σε εφιάλτη. «Με τον άντρα μου κλείσαμε διανομή για έξι ημέρες σε γνωστό ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων της Χαλκιδικής μέσω ιστοσελίδας με προσφορές. Το πακέτο κόστιζε 700 ευρώ και περιλάμβανε και παροχές all inclusive» αναφέρει στη Voria.gr η κυρία Δήμητρα.

Όπως αναφέρει έστειλαν στο ξενοδοχείο με φαξ τα κουπόνια με τις ημερομηνίες, έγινε τηλεφωνική επιβεβαίωση, ενώ δύο ημέρες πριν την άφιξη τους τηλεφώνησαν για να επιβεβαιώσουν ότι όλα ήταν εντάξει.

«Κράτηση δεν υπήρχε και ούτε κανένας να μας εξυπηρετήσει» τονίζει η κυρία Δήμητρα και προσθέτει :«όταν κατάφερα να επικοινωνήσω με τον μάνατζερ του ξενοδοχείου, μετά από συνεχή αναζήτηση του, εκείνος άλλαξε τις ημερομηνίες κράτησης χωρίς να μας δώσει κάποια εξήγηση».

«Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά», όπως λέει η κυρία Δήμητρα, «όταν φτάσαμε στο ξενοδοχείο, η εικόνα που είχαμε δει από το Ίντερνετ δεν είχε καμία σχέση με την πραγματικότητα. Το ξενοδοχείο ενώ στις φωτογραφίες φαινόταν ανακαινισμένο, στην πραγματικότητα ήταν ένα ξενοδοχείο του ‘70 ελάχιστα ανακαινισμένο, ενώ οι υπηρεσίες all inclusive που υποτίθεται ότι παρείχε το ξενοδοχείο ήταν δεύτερης κατηγορίας προϊόντα».

Όπως αναφέρει η ίδια, το επόμενο διάστημα θα υποβάλλουν καταγγελία τόσο στο ΙΝΚΑ όσο και στον ΕΟΤ.

«Εκτός από εμάς, ακόμη δύο groups Ελλήνων, επίσης από την Αθήνα, είχαν τα ίδια παράπονα. Δεν είναι δυνατόν να μας συμπεριφέρονται με αυτόν τον τρόπο και να εξαπατούν τον κόσμο για να βγάλουν λεφτά» λέει η κυρία Δήμητρα.

Σε τρεις μήνες θέλουν να βγάλουν τα χρήματα ενός έτους

«Το φαινόμενο αυτό οφείλεται στην κακή μας νοοτροπία ως Έλληνες, στο γεγονός δηλαδή ότι θέλουμε σε τρεις μήνες να βγάλουμε χρήματα για 12 και στο γεγονός ότι θεωρούμε τους τουρίστες χαζούς και ότι μπορούμε να κάνουμε ό,τι θέλουμε. Κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αμαυρώσουμε την εικόνα του τουρισμού μας και κάποιοι καουμπόηδες του τουρισμού το καταφέρνουν αυτό» σχολιάζει η γ.γ του ΚΕΠΚΑ, κ. Ευαγγελία Κεκελέκη.

Ο ΕΟΤ εφιστά την προσοχή των τουριστών, τους οποίους προτρέπει να ενημερώνονται για τα δικαιώματα τους πριν ξεκινήσουν για τις διακοπές τους.

«Ο πελάτης θα πρέπει να απαιτεί να του απαντά εγγράφως ο ξενοδόχος ποια ακριβώς είναι η κράτηση και τι περιλαμβάνει αυτή. Αυτό ορίζεται και από τον νόμο, ώστε ο καταναλωτής να έχει αποδεικτικά στοιχεία και να μπορεί να προστατευτεί. Παράλληλα,  θα πρέπει να γνωρίζει ότι ο ξενοδόχος δεν μπορεί να του ζητήσει ως προκαταβολή πάνω από το 25% της αξίας της κράτησης και σε περίπτωση που γίνει ακύρωση 21 ήμερες πριν την άφιξη του θα του γίνει χρέωση για το 50% της κράτησης» αναφέρει ο κ. Καράμπελας. Όπως εξηγεί ο ίδιος, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όσον αφορά τις κρατήσεις μέσω διαδικτύου, καθώς είναι πιθανό να πέσουν θύματα εξαπάτησης.

«Ο τουρισμός επειδή ο πελάτης αγοράζει ένα προϊόν από απόσταση και δεν έχει άμεση αντίληψη του, βασίζεται στις πληροφορίες που διαθέτει. Γι’ αυτό τον λόγο πολλές φορές κάποιοι επιτήδειοι εκμεταλλεύονται το γεγονός αυτό για να κάνουν «αρπαχτή» και να βγάλουν εύκολα χρήματα. Η ίδια η φύση του τουριστικού προϊόντος και της διακίνησης του έχει αυτό το θέμα, γι’ αυτό θα πρέπει να δημιουργηθούν μηχανισμοί που θα ελέγχουν τον κλάδο» αναφέρει ο κ.Καράμπελας.

Συνιστά δε στους καταναλωτές να καλούν στον οργανισμό ή να υποβάλλουν καταγγελία ώστε να μπορεί να διερευνηθεί το θέμα από τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες. Κατά τον κ. Καράμπελα για την πάταξη του φαινομένου θα πρέπει να υπάρξει ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών του ΕΟΤ και να επιβάλλονται αυστηρά πρόστιμα στις προβληματικές επιχειρήσεις προς παραδειγματισμό των υπολοίπων.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης ξενοδόχων Χαλκιδικής, κ. Γρηγόρης Τάσιος, τονίζει ότι «πρόκειται για θέμα του κάθε ξενοδοχείου και του τρόπου που θέλει να προσεγγίσει τον πελάτη».

«Ο πελάτης, ωστόσο, έχει τη δύναμη να μην επιλέξει το κατάλυμα όταν δει ότι υπάρχει πρόβλημα και καλό θα ήταν να απευθύνονται στα οργανωμένα διαδικτυακά γραφεία είτε είναι τουριστικά είτε είναι μεγάλοι tour operators», συμπληρώνει.



tsakonas@voria.gr

Δημοσίευση σχολίου

[disqus][blogger]

MKRdezign

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget