ΟΟΣΑ: Δέκα βήματα για να λειτουργήσει καλύτερα το δημόσιο



Ενίσχυση της κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, μεταρρύθμιση στο σύστημα των προσλήψεων και αξιολόγηση των εργαζομένων, προτείνει μεταξύ άλλων στην έκθεση που έχει εκπονήσει για την Ελλάδα ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ).

Στην έκθεση εκτός από τις τραγικές διαπιστώσεις που γίνονται σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση, περιέχεται ένα πακέτο δέκα προτάσεων μέσω των οποίων μπορεί να βελτιωθεί ο τρόπος λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης.

Μεταξύ των προτάσεων που γίνονται είναι και η θέσπιση ενός μισθολογικού συστήματος μέσω του οποίου θα συνδυάζεται ο μισθός με την αποτελεσματικότητα.

Παρακάτω αναφέρονται αναλυτικά τα δέκα βήματα που πρέπει να υλοποιήσει η κυβέρνηση για να αλλάξει η δημόσια διοίκηση.
1.Προτείνεται  η ενίσχυση της κινητικότητας με τη δημιουργία ενιαίου συστήματος κατηγοριοποίησης των θέσεων εργασίας στη γενική κυβέρνηση και υποστήριξη της κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων.
Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η επέκταση του συστήματος των αποσπάσεων στη γενική κυβέρνηση, ενώ οι θέσεις εργασίας θα πρέπει να καλύπτονται με δημοσιοποίηση και οργάνωση ανοικτών διαγωνισμών.
2.Μεταρρύθμιση του συνολικού συστήματος προσλήψεων στην κεντρική διοίκηση, με στόχο την καλύτερη αντιμετώπιση των αναγκών για προσωπικό στο υπηρεσιακό επίπεδο.
3.Ενίσχυση της ανώτερης δημοσιοϋπαλληλίας και θέσπιση αξιολόγησης της απόδοσης των διευθυντικών στελεχών από μη πολιτικά ελεγχόμενους επικεφαλής.
4.Ενδυνάμωση του θεσμικού πλαισίου και σύσταση μιας κεντρικής εργοδοτικής υπηρεσίας για στρατηγικά ζητήματα.
5.Προγραμματισμό του ανθρώπινου δυναμικού με την υιοθέτηση μιας προληπτικής προσέγγισης για την αναδιοργάνωση των υπουργείων
6.Ανάπτυξη μιας συνεπούς και λεπτομερούς στρατηγικής για τη διοίκηση.
7.Βελτίωση της κατάρτισης των υπαλλήλων με επιμορφωτικά προγράμματα στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης.
8.Θέσπιση ισχυρής και συνεχούς κατάρτισης των διευθυντικών στελεχών.
9.Αύξηση της αυτονομίας των υπουργείων και εισαγωγή μισθολογικού συστήματος με βάση τις επιδόσεις τους.
10. Μεταρρύθμιση του συστήματος αξιολόγησης και προαγωγών, με στόχο τη δημιουργία κινήτρων για μεταρρυθμίσεις προς την βελτίωση της απόδοσης, οι οποίες έχουν ήδη δρομολογηθεί.

                                                                                                                     Διαπιστώσεις

Στις 195 σελίδες της ελληνικής μεταφρασμένης έκθεσης του ΟΟΣΑ περιέχεται μια πλήρης καταγραφή και απεικόνιση της τραγικής κατάστασης της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. «Πολλά φιλόδοξα σχέδια έχουν υιοθετηθεί αλλά δεν έχουν ποτέ εφαρμοστεί,… πάνω από 8.000 αποφάσεις κανονιστικού χαρακτήρα υιοθετούνται ετησίως από την Κυβέρνηση η οποία αδυνατεί στη συνέχεια να τις εφαρμόσει,…οι μεταρρυθμίσεις στην κεντρική διοίκηση, απέτυχαν παταγωδώς, …η δυνατότητα συντονισμού με τα κύρια υπουργεία χαρακτηρίζεται ως αδύναμη, …, διάχυτη η αίσθηση της διαφθοράς στο Δημόσιο,… η κεντρική διοίκηση στερείται πρακτικών εργαλείων, …οι κυβερνητικές δομές δεν ευνοούν τη διυπουργική συνεργασία και το συντονισμό,…οι οργανωσιακές δομές μεταξύ των υπουργείων είναι κατακερματισμένες και παρωχημένες, …ανορθολογική διαχείριση των κυβερνητικών εγκαταστάσεων και των κτιρίων..». Αυτές είναι μερικές μόνο από τις τραγικές διαπιστώσεις που γίνονται από την επιστημονική ομάδα η οποία μελέτησε και κατέγραψε τις αδυναμίες, τα προβλήματα και τις δαιδαλώδης διαδρομές της ελληνικής δημόσιας διοίκησης.

Στην έκθεση διαπιστώνεται τεράστια αντίθεση μεταξύ του ποσοστού των  εργαζομένων στη κεντρική διοίκηση και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Η απόκλιση αυτή έχει ως συνέπεια η Ελλάδα να είναι μακράν η χώρα μέλος του ΟΟΣΑ με το υψηλότερο ποσοστό του ενεργού ανθρώπινου δυναμικού της απασχολούμενο σε ΔΕΚΟ (12,8%, το 2008, σε σύνολο 692.000 υπαλλήλων).

Το κυβερνητικό κτιριακό απόθεμα παρουσιάζει «σειρά από ανωμαλίες». Μεταξύ άλλων διαπιστώνεται ότι ένα στα δύο κτίρια είναι νοικιασμένο, το 83% δε διαθέτει χώρο συνεδριάσεων και το 90% δεν έχει χώρο για μεσημεριανό γεύμα. Το ετήσιο ενοίκιο που καταβάλλεται από την κυβέρνηση για στέγαση των κεντρικών υπηρεσιών της, ξεπερνά το υπέρογκο ποσό των 50 εκατομμυρίων ευρώ.  Η πολυνομία αποτελεί ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα όλων των υπουργείων. Για παράδειγμα στο υπουργείο Οικονομικών από το 1996-2011έχουν οριστεί ή τροποποιηθεί με νόμο 537 αρμοδιότητες, 1.449 με προεδρικά διατάγματα και 284 με υπουργικές αποφάσεις κατά την περίοδο.

Για το σύνολο της κεντρικής κυβέρνησης τα αντίστοιχα αριθμητικά μεγέθη είναι: 2.890 αλλαγές αρμοδιοτήτων με νόμο, 11.018 με προεδρικά διατάγματα και 3.191 με υπουργικές αποφάσεις. Ουσιαστικά προκύπτει ένας μέσος όρος 1.140 τροποποιήσεων κυβερνητικών αρμοδιοτήτων κατ’ έτος!

Δημοσίευση σχολίου

[disqus][blogger]

MKRdezign

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget