Η εσωτερική ασφυξία εκτοξεύει τις εξαγωγές


ΜΕ 30,7% ΤΡΕΧΕΙ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ «ΘΑΥΜΑ» * 12,5 ΔΙΣ. ΕΙΣΕΦΕΡΑΝ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΥΣ ΕΠΤΑ ΜΗΝΕΣ ΤΟΥ 2011

Η εσωτερική ασφυξία εκτοξεύει τις εξαγωγές
Κατά 41% (!) αυξήθηκαν οι ελληνικές εξαγωγές -περιλαμβανομένων των πετρελαιοειδών- κατά τους πρώτους επτά μήνες του 2011, εισφέροντας 12,5 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία. Χωρίς τα πετρελαιοειδή, η αύξηση περιορίζεται στο 30,7%.
Επιπλέον, πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι σε ετήσια βάση οι ρυθμοί ανάπτυξης ξεπερνούν το 18%, καθιστώντας ακόμα πιο πιθανό το ενδεχόμενο ιστορικού ρεκόρ: στο τέλος του 2011 αναμένεται ότι οι εξαγωγές θα ξεπεράσουν τα 20 δισ. ευρώ και το 10% του ΑΕΠ της χώρας!
«Η εγχώρια παραγωγή που δεν καταναλώνεται (λόγω της κρίσης) εξάγεται. Χωρίς την ανοδική πορεία των εξαγωγών, η ύφεση της οικονομίας θα ήταν βαθύτερη κατά μία ποσοστιαία μονάδα και οι συνέπειες από τις περικοπές θέσεων εργασίας πολύ μεγαλύτερες», διαβεβαιώνει η Χριστίνα Σακελλαρίδη, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ).
Η ίδια υποστηρίζει ότι η αύξηση των εξαγωγών «ευνοείται από την καθηλωμένη εσωτερική ζήτηση, αλλά δεν είναι συγκυριακή. Η πραγματική παγκόσμια αγορά δείχνει έμπρακτα ότι περιβάλλει -σε αντίθεση με τις κεφαλαιαγορές- με εμπιστοσύνη τα ελληνικά προϊόντα».
Το 60% των ελληνικών εξαγωγών απευθύνεται στις ανεπτυγμένες χώρες του ΟΟΣΑ, την ίδια στιγμή όμως οι Ελληνες εξαγωγείς επιχειρούν να μπουν σε νέες αγορές και τα καταφέρνουν. Η Βόρεια Αφρική, η Μέση Ανατολή, συνολικά η λεκάνη της Μεσογείου αποτελούν πεδίο αναπτυγμένης δραστηριότητας του εμπορίου στην ευρύτερη περιοχή. Στις τεράστιες πληθυσμιακά αγορές της Ασίας, αλλά και στην άγνωστη ακόμα αγορά της Λατινικής Αμερικής, οι ελληνικές εξαγωγές καταγράφουν αξιοσημείωτη αύξηση.

Το ζητούμενο που θέτει ως επιτακτική ανάγκη ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων είναι «η αποτελεσματική σύμπραξη ιδιωτικού τομέα με τον δημόσιο (υπουργείο Εξωτερικών), με την υποστήριξη του χρηματοπιστωτικού συστήματος». Η κ. Σακελλαρίδη επισημαίνει την ανάγκη ύπαρξης «ενός συνεκτικού σχήματος, μιας ισχυρής αλυσίδας για την ουσιαστική στήριξη της επιχειρηματικότητας, και ειδικά των μικρομεσαίων επιχειρήσεων». Επισημαίνει ότι για «τις επιχειρήσεις που έχουν το πείσμα να διεισδύσουν στις ξένες αγορές, το κράτος πρέπει να διαμορφώσει ένα σταθερό θεσμικό και φορολογικό περιβάλλον ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας και οι τράπεζες να ενισχύσουν τις δυναμικές και βιώσιμες επιχειρήσεις».
Οπως προκύπτει από τα στοιχεία του Συνδέσμου Εξαγωγέων, μεγάλη αύξηση των εξαγωγών σημειώθηκε το εξάμηνο (Ιανουάριος - Ιούλιος 2011) σε όλους τους κλάδους προϊόντων: στα τρόφιμα καταγράφηκε αύξηση 29%, ποτά - καπνός 63%, πρώτες ύλες 62%, λάδια 23,1%, χημικά 17,5%, βιομηχανικά είδη 41,6%, μηχανήματα 16,4%.
Πιο σημαντική ήταν η αύξηση προς την Ιταλία (27,4%), ενισχύοντας τη θέση της ως κύριου προορισμού των ελληνικών εξαγωγών, καθώς και προς την Τουρκία (126,3%), η οποία αποτελεί τη δεύτερη χώρα προορισμού των ελληνικών εξαγωγών, ξεπερνώντας τη Γερμανία. Αξιοσημείωτη είναι και η αύξηση των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ κατά 129,9%. Επίσης, σημαντικές αυξήσεις καταγράφονται για τις ελληνικές εξαγωγές προς την Κύπρο κατά 14,3%, τη Βουλγαρία κατά 21%, τη Γαλλία κατά 11,2%, τη Σιγκαπούρη κατά 1.257,3%, την Αίγυπτο κατά 158,6%, τα Σκόπια κατά 33,4%, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα κατά 121% και τη Ρωσία κατά 29,4%.
Η Γερμανία αποτελούσε για πολλά χρόνια τον σημαντικότερο πελάτη των ελληνικών εξαγωγών και πλέον υποχώρησε στην έκτη θέση στη σχετική κατάταξη. Ενδιαφέρον επίσης είναι το γεγονός ότι σημαντική μείωση παρατηρείται στις εξαγωγές προς τη Γερμανία κατά 3,8% (στα 849,3 εκατ. ευρώ), τη Ρουμανία (-7,6%) και την Ελβετία (-13,8%).
Αναλυτικότερα, η αύξηση κατά 11,8% των ελληνικών εξαγωγών προς την Ευρωπαϊκή Ενωση, που απορρόφησε το 34,3%, οφείλεται στην αύξηση των εξαγωγών κυρίως προς την Ιταλία, τη Γαλλία, την Ολλανδία και την Ισπανία.
Το βραβευμένο αβγοτάραχο
«Η επιχείρηση ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 1856, αλλά την τελευταία δεκαετία αποφάσισα να κάνω κάτι διαφορετικό» λέει ο Ζαφείρης Τρικαλινός, που εξάγει το φημισμένο αβγοτάραχο.
Το παραδοσιακό προϊόν απέκτησε σύγχρονη όψη χάρη στη συνεργασία του επιχειρηματία με ελληνικά πανεπιστήμια. Ετσι, παρήγαγαν ένα προϊόν που χαρακτηρίστηκε από τον κορυφαίο σεφ Φεράν Αντριά ως ένα από τα 30 καλύτερα προϊόντα του πλανήτη.
Το συγκεκριμένο αβγοτάραχο σήμερα εξάγεται σε Ηνωμένες Πολιτείες, Γερμανία, Ελβετία, Σιγκαπούρη, Ταϊβάν, καθώς και σε αρκετά από τα καλύτερα εστιατόρια παγκοσμίως: «Στις δύσκολες εποχές για τη χώρα μας πρέπει να κοιτάζουμε προς τα έξω. Εξάγουμε ένα προϊόν που συνδυάζει τη γεύση, συμβάλλει στην καλή υγεία και βασίζεται στη σταθερότητα» λέει ο Ζ. Τρικαλινός, ο οποίος στη διάρκεια της κρίσης πετυχαίνει το 28% του τζίρου του από τις εξαγωγές: «Τα τελευταία δύο χρόνια γνώρισαν οι ξένοι το αβγοτάραχο. Η ζήτηση σημειώνει ανοδική πορεία. "Συμμαχία για την Ελλάδα" γράψαμε στη συσκευασία. Οι έρευνες του Ινστιτούτου "Παστέρ" έδειξαν ότι το αβγοτάραχο μειώνει τη χοληστερίνη, τα τριγλυκερίδια, καθαρίζει τις αρτηρίες. Αλλά δεν γίνονται σοβαρές προσπάθειες όταν ένας επιχειρηματίας παίρνει το δισάκι του στον ώμο και γυρίζει τον κόσμο. Υπάρχουν πολύ μεγαλύτερα περιθώρια για εξαγωγές, αλλά απαιτούνται συντονισμένες προσπάθειες όλων των φορέων (ΕΟΤ, ΟΠΕ) και σχεδιασμός. Και κυρίως να μη στέλνουμε λάθος μηνύματα. Τι αντιλαμβάνεται δηλαδή ο Ευρωπαίος βλέποντας ως διαφήμιση της χώρας τη γιαγιά να πηγαίνει πάνω στο γαϊδουράκι;».
Ελληνικό μάρμαρο στην Κίνα
Πιστεύοντας ότι το ελληνικό μάρμαρο είναι ένα προϊόν που μπορεί να διοχετευτεί στη διεθνή αγορά, ο Αγγελος Μπονίτσης ξεκίνησε το ταξίδι του πριν από μία εικοσαετία και χωρίς να έχει εξαγωγική εμπειρία έφτασε μ' ένα κομμάτι μάρμαρο μέχρι την Ιαπωνία:
«Η χώρα μας εξάγει ακατέργαστα μάρμαρα στην Κίνα. Σήμερα, ο μεγαλύτερος όγκος της παραγωγής μας οδηγείται στην Κίνα, αλλά και σε γειτονικές ασιατικές χώρες, όπως η Σιγκαπούρη, η Μαλαισία, η Ιαπωνία και η Ινδονησία». Προσθέτει ότι το κόστος μεταφοράς είναι χαμηλό «εφόσον υπάρχει τεράστιος όγκος εισαγωγών από την Κίνα και τα κοντέινερ επιστρέφουν άδεια. Ετσι, βρίσκουμε πολύ χαμηλά ναύλα». Ενδεικτικά αναφέρει ότι «ένα κοντένινερ με μάρμαρο κοστίζει λιγότερο να πάει στην Κίνα απ' ό,τι να γεμίσουμε ένα φορτηγό μάρμαρο από τη Βόρεια Ελλάδα και να το φέρουμε στην Αθήνα».
Κάνει λόγο για μικρό κύκλο εργασιών της επιχείρησής του (τρία εκατομμύρια ευρώ ετησίως), προσθέτοντας ότι οι τέσσερις μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις εξαγωγής όγκων μαρμάρου έχουν κύκλο εργασιών που ξεπερνά τα 40 εκατομμύρια ευρώ. Πρόκειται για επιχειρήσεις με ιδιόκτητα λατομεία, που κινούν τον μεγάλο όγκο των ακατέργαστων προϊόντων μαρμάρου.
Ο ίδιος προσθέτει ότι η Κίνα επανεξάγει το ελληνικό μάρμαρο σε άλλες ασιατικές χώρες, όπως η Σιγκαπούρη, ενώ αυτό θα μπορούσαν να το αναλάβουν ελληνικές επιχειρήσεις. Προσθέτει επίσης ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση εφόσον στο λευκό μάρμαρο δεν υπάρχει ανταγωνισμός από άλλες χώρες, με αποτέλεσμα (μετά την πτώση στην οικοδομική δραστηριότητα) να εξάγεται σχεδόν το σύνολο της παραγωγής (90%). «Υπάρχει αγορά, δεν αυξάνονται οι ποσότητες του παραγόμενου προϊόντος. Η εξαγωγή μαρμάρου αυξήθηκε την τελευταία διετία κατά 15% ετησίως», μας λέει.
Ελληνικό μάρμαρο εξάγεται στις αφρικανικές χώρες, τη Νότιο Αμερική (Βραζιλία) και τις αραβικές χώρες. Υπάρχουν όμως και προβλήματα: «Οπως τα ανυπέρβλητα εμπόδια που θέτει η γραφειοκρατία για να επισκεφθούν οι πελάτες μας την Ελλάδα. Δεν υπάρχει ούτε αεροπορική σύνδεση με τις περισσότερες χώρες» λέει, προσθέτοντας με πίκρα ότι «όσο λιγότερο ασχολούνται οι κυβερνώντες μαζί μας τόσο καλύτερα για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις».


ΠΗΓΗ  http://www.enet.gr/?i=news.el.oikonomia&id=328459

Δημοσίευση σχολίου

[disqus][blogger]

MKRdezign

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget