Ο ραδιοπειρατής των δεκαετιών 1970-1980 αξιοποιεί ενσυνείδητα
ή ασυνείδητα κάποιες φορές τον αρχέγονο ραδιοφωνικό πομπό του για να φωνάξει
πως είναι παρών -κοινωνικά, μουσικά, πολιτικά- και να παρασύρει και άλλους σε
αυτή την "κραυγή". Τολμά να μιλήσει, να παίξει ξένη ή λαϊκή μουσική
και να διευρύνει τους μουσικούς και τους κοινωνικούς ορίζοντές της.
Χωρίς
κάποιες φορές να το αντιλαμβάνεται, φτιάχνει ένα κομμάτι της ραδιοφωνικής
ιστορίας και βοηθάει το ραδιόφωνο να κάνει ένα βήμα μπροστά μεταβάλλοντας
ριζικά την ταυτότητά του.
Πομποί, δέκτες, λυχνίες, watt και κεραίες αντικαθιστούσαν το
σχοινί της μπουγάδας. Πατέντες, ιδιοκατασκευές, και μεταχειρισμένα ανταλλακτικά
από το Μοναστηράκι, εξέπεμπαν μελωδίες μετά το μανιώδες ξεφύλλισμα της
«Τεχνικής Εκλογής», δημιουργώντας σταθμούς βραχύβιους, γειτονικής εμβέλειας, με
στούντιο τα διάφορα πλυσταριά και κωδικά πάντα ονόματα. Όταν τα ραδιογωνιόμετρα
άρχισαν να βγαίνουν στο κυνήγι για να συλλάβουν τους παραβάτες, οι πειρατές
μετέτρεπαν του σταθμούς σε κινητούς μεταφέροντας του από πλυσταριό σε
πλυσταριό...
Μέχρι την ύπαρξη της ιδιωτικής ραδιοφωνίας, κάθε γειτονιά
είχε τον ραδιοπειρατή της. Ο βασικός στόχος ήταν να παίξει καλή μουσική, την
οποία «μόνο αυτός γνώριζε και κατείχε» και φυσικά, ο απώτερος σκοπός ήταν το
καμάκι μέσω των αφιερώσεων. Το μικρόφωνο έδινε μια ακαταμάχητη αίγλη, που
γοήτευε τις γυναίκες. Οι ραδιοπειρατές ήταν περιζήτητοι στα πάρτι και τα στέκια
της νεολαίας και κυκλοφορούσαν πάντα με τις ομορφότερες κοπέλες....
Οι ερασιτεχνικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί ήταν παράνομοι. Οι
πειρατές των συχνοτήτων εξέπεμπαν, με ρίσκο να συλληφθούν κάποια στιγμή από την
αστυνομία. Οι αρχές εντόπιζαν τους σταθμούς με τα ραδιογωνιόμετρα και αμέσως
μετά έκαναν έφοδο στα παράνομα στούντιο. Τα ειδικά αυτά όργανα εντοπισμού
έγιναν ο φόβος και ο τρόμος των ραδιοπειρατών. Οι περισσότεροι από αυτούς δεν
πτοήθηκαν και συνέχισαν να εκπέμπουν....
Την εποχή της πειρατικής ραδιοφωνίας !!!!
Χρησιμοποιούσαν κυρίως ψευδώνυμα
Ο κάθε ραδιοπειρατής είχε το δικό του σταθμό
Ο κάθε πειρατικός ραδιοφωνικός σταθμός έβγαινε στον αέρα
μέσα από εφηβικά – νεανικά δωμάτια ή από σαλόνια παρέα με τα πετσετάκια της
μαμάς
Κάποιες φορές, διάφοροι φίλοι συντόνιζαν τους σταθμούς τους
και μέσω αναμετάδοσης – αν δε κάνω λάθος – δημιουργούσαν τα γνωστά νυχτερινά
πηγαδάκια.
Ελάχιστοι σκεφτόταν πως κάποτε μπορεί να γίνει επάγγελμα το
χόμπι τους, άσχετα κι αν έγινε για αρκετούς από αυτούς τελικά
Στις εκπομπές τους χρησιμοποιούσαν μουσική ελεύθερα, χωρίς
να πληρώνουν πνευματικά δικαιώματα
Χρησιμοποιούσαν μουσική ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής
και όχι ανάλογα με την πληρωμένη λίστα της δισκογραφικής
Συζητούσαν με τους ακροατές τους για οτιδήποτε σε ανοιχτές
γραμμές που δεν απαντούσαν γραμματείς και παρατρεχάμενοι
Ξόδευαν αρκετά χρήματα για να μπορούν να εκπέμπουν
Κάποιοι άρχισαν να χρησιμοποιούν διαφημίσεις για να καλύψουν
τα έξοδα και να μπορούν να συνεχίσουν να εκπέμπουν
Κάποιοι άρχισαν να οργανώνουν ακόμα και πάρτι σε νυχτερινά
μαγαζιά
Άρχισε να δημιουργείται αναστάτωση στα επίσημα μέσα
Τους κυνήγησαν αρκετά και κατάφεραν να φιμώσουν αρκετούς
Κάποιοι ήρθαν αντιμέτωποι με το νόμο και ταλαιπωρήθηκαν
ηθικά, ψυχολογικά και οικονομικά μέσα σε δικαστήρια
Όσοι κατάφερναν να ξεφύγουν, προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να
διαφυλάξουν την ανωνυμία μέσω της ψευδωνυμίας τους, για να έχουν τη δυνατότητα
να συνεχίσουν να εκπέμπουν.
Οι περισσότεροι φοβήθηκαν και σταμάτησαν να εκπέμπουν
Τα ερτζιανά είναι το δεύτερο κατά σειρά μέσον ψυχαγωγίας του
Έλληνα, σύμφωνα με σχετική πανευρωπαϊκή έρευνα.
Στη Θήβα λειτουργούν δύο τοπικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί: ο
YOLO 102,1 (πρώην START FM) και ο ΡΑΔΙΟ-ΘΗΒΑ. Αρκετή μουσική όλων των ειδών,
λίγη ενημέρωση, πολλές διαφημίσεις. Εκπέμπει και ο σταθμός της Βοιωτικής
Εκκλησίας 99.2 με σχετικό θεματικό περιεχόμενο. Ακούγονται και κάποιοι σταθμοί
πανελλαδικής εμβέλειας όπως ΕΡΑ, ΕΡΑ ΣΠΟΡ, Μελωδία κ.λ.π. καθώς και κάποιοι με
ασθενές σήμα από Λιβαδειά.
Όμως, στους πομπούς μας (τρανζιστοράκια, ηλεκτρονικοί
υπολογιστές, αυτοκίνητο κ.λ.π) δεσπόζουν οι σταθμοί της Χαλκίδας.
ΣΟΚ FM 104.8: μουσική για το δυναμικό κοινό 18-25 ετών με
λαϊκούς και ποπ τραγουδιστές.
Dalkas FM: «Μόνο λαϊκά», όπως λέει το σλόγκαν του.
Καψουροτράγουδα με ωραία διαφημιστική καμπάνια με τη φωνή του γνωστού ηθοποιού
Παύλου Κοντογιαννίδη:
«Στη βάρκα, στο κότερο, στο γρι-γρι, Dalkas!»
«Δώσε πόνο»
«Ακούγεται στην νταλίκα, αλλά ακούγεται και στο σαλόνι»
ΜΠΛΕ: Ο δικός μου αγαπημένος σταθμός και πολλών Θηβαίων, αν
κρίνω από το τι ακούνε όταν μπαίνω σε αυτοκίνητα φίλων. Έντεχνο τραγούδι, χωρίς
πολλές διαφημίσεις, με πολλές- δυστυχώς- επαναλήψεις τραγουδιών. Ζουγανέλη,
Μαραβέγιας, Μποφίλιου, Χαρούλης, Πρωτοψάλτη κ.λ.π. ακούγονται και προωθούνται
συστηματικά.
Μουσική για όλα τα γούστα. Για να μας ταξιδεύουν, να μας
συγκινούν, να μας διασκεδάζουν. Διαλέγουμε και παίρνουμε.
Δημοσίευση σχολίου