Μέχρι το τέλος του χρόνου τίποτε δεν θα έχει μείνει το ίδιο στο εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου Παιδείας. Αυξάνεται το ωράριο δασκάλων, καθηγητών, πανεπιστημιακών και του εκπαιδευτικού προσωπικού των ΤΕΙ, ενώ σχεδιάζεται δραστική μείωση των περίπου 140 ειδικοτήτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ιδίως στην επαγγελματική εκπαίδευση, η οποία θα υποστεί το αμέσως επόμενο διάστημα το δεύτερο κύμα συγχωνεύσεων μονάδων και προσωπικού. Το πρώτο κύμα ξέσπασε πέρυσι στη γενική εκπαίδευση.
Ο υπουργός, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, προαναγγέλλει μέσω του Τύπου της Κυριακής αλλαγές εντός του επόμενου τριμήνου, οι οποίες θα διασφαλίσουν ότι το υπουργείο δεν θα ξαναδώσει άλλη χρονιά τη «μάχη για το αυτονόητο», για να βρίσκονται στις θέσεις τους καθηγητές και βιβλία. Διαβεβαιώνει ότι φέτος το υπουργείο Παιδείας θα κερδίσει τη μάχη («τα βιβλία έχουν φθάσει και τα κενά καλύπτονται σε ποσοστό 80% από την ημέρα του Αγιασμού»), την οποία δεν θα χρειαστεί να ξαναδώσει, διότι «το επόμενο τρίμηνο θα αλλάξουμε όλοι μαζί παθογένειες και στρεβλώσεις χρόνων που μετέτρεψαν τη δωρεάν Παιδεία σε μία ακριβοπληρωμένη σπατάλη σε βάρος του Ελληνα φορολογουμένου».
Στο επίκεντρο του άμεσου προγραμματισμού του υπουργείου Παιδείας, το οποίο σχεδιάζει και ενεργεί υπό την ασφυκτική πίεση των μεγάλων περικοπών που προβλέπονται στο πακέτο Στουρνάρα για την επόμενη διετία, βρίσκονται το ανθρώπινο δυναμικό και οι υποδομές της εκπαίδευσης. Στόχος είναι να περιπέσει σε αχρηστία ο θεσμός των αναπληρωτών με την κάλυψη των αντίστοιχων αναγκών σε διδακτικό προσωπικό από την αύξηση του ωραρίου των μονίμων.
Αυτό σημαίνει ότι η ανεργία στους κλάδους των εκπαιδευτικών θα αυξηθεί δραματικά τα επόμενα χρόνια. Εχει υπολογιστεί ότι η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών κατά 2 ώρες αντιστοιχεί σε περίπου 5.000 θέσεις αναπληρωτών. Το σχέδιο που μελετά το επιτελείο του κ. Αρβανιτόπουλου, και παρουσιάζει σήμερα ο «ΤτΚ», φορτώνει με επιπλέον 2 ώρες τους δασκάλους, 3 τους καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, 3 τους πανεπιστημιακούς και με άλλες 2 ώρες το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΤΕΙ.
Παράλληλα σχεδιάζεται ευρύτατη ανακατανομή των οργανικών θέσεων που καλύπτονται στις δύο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης από περίπου 160.000 δασκάλους και καθηγητές. Η ανακατανομή οργανώνεται με άξονα τη μεταφορά θέσεων από περιοχές όπου πλεονάζουν σε περιοχές που παρουσιάζουν αντίστοιχη έλλειψη. Κατά την πρώτη φάση του σχεδιασμού προβλέπονται κίνητρα προαιρετικών μετακινήσεων του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Σύμφωνα με τις εκθέσεις του ΟΟΣΑ, ο ετήσιος φόρτος εργασίας των Ελλήνων εκπαιδευτικών είναι «σημαντικά μικρότερος» από τις άλλες χώρες του Οργανισμού, ειδικότερα στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Από το 1996 έως το 2009 ο καθαρός χρόνος διδασκαλίας σε ώρες ετησίως μειώθηκε στην Ελλάδα περισσότερο από όσο μειώθηκε σε οποιαδήποτε άλλη χώρα του ΟΟΣΑ ή κατά μέσο όρο στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ωστόσο, την ίδια περίοδο οι μισθοί των Ελλήνων εκπαιδευτικών βρίσκονταν στα χαμηλότερα επίπεδα της Ε.Ε., ενώ από την τριετία του Μνημονίου έχουν κατρακυλήσει στον γκρεμό.
Επίσης το σχολικό έτος στην Ελλάδα είναι συντομότερης διάρκειας σε σύγκριση με πολλές άλλες χώρες της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ. Βεβαίως, όλες οι σχετικές μελέτες δέχονται ότι οι υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στη χώρα δυσχεραίνουν πρακτικά την παράταση του διδακτικού έτους.
ΓΙΟΥΛΗ ΜΑΝΩΛΗ
gmanoli@e-typos.com
Δημοσίευση σχολίου