Πριν µόλις 10-15 χρόνια η συστηµατική καλλιέργεια ρίγανης
στην χώρα µας θεωρείτο λίγο-πολύ «ταµπού» µε τη µεγάλη πλειοψηφία των
συντελεστών της αγροτικής παραγωγής, να δείχνουν ξεκάθαρα την προτίµησή τους σε
άλλου είδους καλλιέργειες (π.χ. αροτραία).
Λίγα µόλις χρόνια µετά, για µια
σειρά από λόγους που έχουν να κάνουν µε τις πολιτικές ενίσχυσης της ΚΑΠ
(σταδιακή µείωση επιδοτήσεων), το προσιτό κόστος παραγωγής και κυρίως τις
«επιταγές» της αγοράς τροφίµων, το ταπεινό, πλην «τίµιο» αρωµατικό φυτό,
κερδίζει τάχιστα εκτάσεις και αποδεικνύεται αρκετά προσοδοφόρο για όσους
αγρότες επέλεξαν να επενδύσουν σε αυτό συνειδητά και οργανωµένα ,σύμφωνα με
ρεπορτάζ της Agrenda. Στα πλεονεκτήµατα της ρίγανης, συγκαταλέγονται, η
δυνατότητά της –θεωρητικά τουλάχιστον- όπως εξηγούν µιλώντας στην Agrenda, εκ
των πρώτων διδαξάντων την καλλιέργεια στην Ελλάδα, να καλλιεργηθεί µε
λελογισµένο κόστος σε όλα τα εδάφη και το γεγονός ότι αποδίδει προϊόν, από την
πρώτη κιόλας σεζόν.
Το κόστος πρώτης εγκατάστασης αγγίζει τα 400 ευρώ το
στρέµµα, µαζί µε τα εργατικά, ενώ αν όλα πάνε καλά, η στρεµµατική απόδοση την
πρώτη κιόλας χρονιά µπορεί να φτάσει τα 100 κιλά το στρέµµα και
από την δεύτερη χρονιά, να διπλασιαστεί (200 κιλά το στρέµµα).
Το ρεπορτάζ λέει ότι οι τιµές που καρπώθηκε τα τελευταία
χρόνια ο παραγωγός κυµάνθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα. Για παράδειγµα, το 2016
η µη επεξεργασµένη (αλωνισµένη) ρίγανη έπιασε από 1,10 -1,80 ευρώ το κιλό,
αφήνοντας κέρδος στους καλά γνωρίζοντες, έως και 200 ευρώ το στρέµµα. Χρονιά –
βαρόµετρο θεωρείται την ίδια ώρα από πολλούς η φετινή, καθώς µπαίνει σε
παραγωγή τριπλάσια έκταση (15.000 στρέµµατα περίπου), σε σχέση µε το 2008,
οπότε άρχισε να αναπτύσσεται η καλλιέργεια.
Σηµειωτέον ότι όλο αυτό το διάστηµα η ζήτηση σε Ελλάδα και
εξωτερικό «καλά κρατεί», κυρίως λόγω των µεγάλων αναγκών της βιοµηχανίας
τροφίµων, της φαρµακοβιοµηχανίας και της αρωµατοθεραπείας (αιθέρια έλαια).
Μεγάλο ρόλο στις τιµές παίζουν κι εδώ οι χονδρέµποροι, ενώ αργά αλλά σταθερά
πολλοί αγρότες δηµιουργούν τις κατάλληλες υποδοµές (συσκευαστήρια,
τυποποιητήρια, αποστακτήρια κ.λπ.), µε σκοπό την διάθεση του προϊόντος και σε
αγορές του εξωτερικού.
Δημοσίευση σχολίου